Ćwiczyć na świeżym powietrzu? czy nie ćwiczyć? w dobie pandemii SARS-Cov-2 i towarzyszącej jej chorobie Covid-19

Bieganie? Trekking? Jazda rowerem? w czasach kwarantanny wirusowej ?

Bieganie? Trekking? Jazda rowerem? w czasach kwarantanny wirusowej ?

O co chodzi z tym wirusem?

Aktualnie trwa już 5 dzień oficjalnej kwarantanny w Polsce przy obecności pięknej słonecznej pogody. W związku z tym u wielu z nas zaczyna się pojawiać alternatywna myśl - czy mogę czmychnąć na zewnątrz trochę poćwiczyć? Oficjalny przekaz jest jasny #zostanwodmu, to zostań w domu. Założenie dosyć logiczne i szczytne zwłaszcza teraz w początkowej fazie rozwoju pandemii w naszym kraju. 

Zacznijmy może od początku! dlaczego właściwie kwarantanna jest teraz taka istotna? a to miejmy nadzieję uświadomi nam dlaczego tak moco w mediach propagowany jest slogan #zostańwdomu. Otóż jak pokazał przykład Chiński, inkubacja wirusa (czyli wylęganie się choroby) trwa mniej więcej od 7 do 14 dni. Jest to czas, kiedy w naszym organizmie (zakażonym) wirus jest w trakcie wylęgania choroby (w tym przypadku) covid-19. Jest to również okres, w którym nie powinniśmy narażać inne osoby na kontakty z nami, gdyż możemy przekazać im ten sam wirus, a dalej chorobę...

Statystycznie wyczytałem, że u 91% choroba covid-19 ujawnia się średnio po 5,1 dnia od zakażenia, nie mniej często u osób zdrowych i mocnych przechodzi bezobjawowo. Wracając jednak do statystyk - zostańmy w domu, bo to może uchronić nas i naszych bliskich przed niepotrzebnym zwiększaniem ryzyka zakażenia siebie, a zarazem innych. Dwa tygodnie to wystarczający okres by odsiać osoby chore od zdrowych, a co za tym idzie "złamać" krzywą zachorowań . Efekt (szczególnie początkowy) domina w zachowaralności można "złamać" właśnie zmniejszaniem prawdopodobieństwa zakażania się wzajemnego - jak w tym przypadku bywa dosyć łatwą drogą, bo kropelkową. 

Za sprawą odizolowania się, możemy w najprostszy sposób zatrzymać ów efekt domina i tym samym przyłożymy się do tego, że

  1. nie zalejemy służby zdrowia niepotrzebnymi, chorymi przypadkami - a pamiętać trzeba, że każda służba zdrowia ma pojemność x, która przy tak łatwo rozprzestrzeniającym się wirusie będzie łatwa do osiągnięcia w dosyć krótkim czasie. To właśnie dlatego m.in. Włosi umierają poza opieką medyczną, samotnie w domach nie przyjęci do szpitali etc oraz
  2. damy sobie czas, na załagodzenie skutków poprzez lepsze przygotowanie służb do walki z wirusem, ale także indiwywidualnie będziemy lepiej przygotowani do owej rzeczywistości. Nie jestem specjalistą w tym zakresie, więc nie ma sensu bym dalej brnął w niuanse tego problemu - odsyłam do świetnego filmu omawiający problem na kanale Nauka. to lubię.

Co to właściwie jest ten SARS-Cov-2 i Covid-19?

Wracając do meritum - SARS-Cov-2 to wirus, którego rozwinięcie nazwy brzmi następująco SARS od (ang. severe acute respiratory syndrome) czyli  wirus ciężkiego ostrego zespołu oddechowego, zaś Cov-2 pochodzi od Corona virus 2 (bo pierwszy koronawirus SARS nawiedził nas w 2003 roku). Jeżeli więc mówimy o wirusie, który wywołuje chorobę, której głównym rezultatem chorobowym jest ciężki, ostry zespół oddechowy to jak możemy się w ogóle zastanawiać nad aktywnością fizyczną na zewnątrz wystawiając się na narażenie zarażenia?

Wirus ten niestety atakuje nasz układ odpornościowy, wywołując chorobę Covid-19 i wraz z nią wszelkiego rodzaju powikłania mu towarzyszące (m.in. poważne zapalenie płuc). W związku z tym, że odporność organizmu jest istotna, dlatego aktywność tlenowa jest niezmiernie ważna. Dbanie o zdrową dietę, sen oraz aktywność fizyczną, a także co istotne! izolacja od zagrożeń zarażenia się to klucz do ochrony przed pandemią. To powinno wystarczyć, nie mniej istotne jest to, by zachować przy tym pewne standardy uprawiania aktywności fizycznej na zewnątrz podczas pandemii wirusa SARS-Cov-2















Na co zwrócić szczególną uwagę uprawiając aktywność fizyczną na zewnątrz - stan epidemi covid-19?

  1. Uprawiać aktywność samotnie - w tym kontekście nasi przyjaciele sportowi i Ci, którzy chcieliby do nas dołączyć winni zrozumieć, że każdy obecnie niepotrzebny kontakt z innymi osobami jest niebezpieczny dla nas ale przede wszystkim dla nich i dla ich bliskich.
  2. Utrzymywanie bezpiecznego dystansu - podczas aktywności np. bieganie, jazda rowerem, spacer czy trekking górski powinien być obwarowany zachowaniem odpowiedniego dystansu od innych. Aktualnie mówi się, że minimalny dystans od innych musi być nie mniejszy niż 1,5m, a niektórzy specjaliści twierdzą, że nawet 5m w zależności od tego, gdzie się znajdujemy (np. zjeżdżając windą lepszą opcją jest wybrać zejście schodami) pomieszczenie czy świeże powietrze. Podczas mijania się z osobami trzecimi, uważać na kaszel i wyziew (własny i innych) oraz w miarę możliwości zasłonić jamę ustną/nos.
  3. Niczego nie dotykać - wirus potrafi różny czas przetrwać na różnej przestrzeni, dlatego nie powinniśmy podczas aktywności dotykać niepotrzebnie przedmiotów, zaś w przypadku, gdy do tego dojdzie to pod żadnym pozorem nie powinniśmy dopuścić do kontaktu ze śluzówkami (oczu, nosa, jamy ustnej). Po odbyciu aktywności (a jeszcze lepiej w trakcie) można dezynfekować ręce, gdy nastąpi kontakt z przypadkowymi przedmiotami (barierki, ławki, klamki itd).
  4. Zmniejsz intensywność treningów - by zadbać o własną odporność i dobrą formę (rozumiejąc ogólnie), nie należy w okresie wysokiego ryzyka dawać z siebie maksa. Przyjdzie jeszcze na to czas (miejmy nadzieję szybko!), dlatego tym bardziej to nie czas, by się maksować. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu winna służyć jedynie podtrzymaniu naszej formy, a nie sprawdzaniu się. Wymęczony organizm to słaby organizm, a tym samym podatny na choroby!
  5. Trenuj z głową - to takie uwieńczenie zasad powyższych. Nie można się dać zwariować! żyjemy dalej, ale róbmy wszystko z głową! nie bądźmy lekkoduchami, ale też bez zbednego stresu, który niekorzystnie wpływa na odporność naszego organizmu. Myślmy! to nas uchroni od wszelkich złych konsekwencji!